Czy drogi samorządowe pomogą kibicom dojechać na mecze Euro 2012 ?

włącz . Opublikowano w Zarządzanie drogami

Kielnik Miroslaw

Źródło informacji:
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy

 

 

Kibice przemierzający Polskę na mecze Euro 2012 nie muszą ograniczać podróży do autostrad. Jadąc np. do Poznania, jeśli chcą podróżować komfortowo, mogą skorzystać z dróg zmodernizowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

O drogach przygotowanych do przejazdów kibiców podczas Euro 2012 rozmawiamy z Mirosławem Kielnikiem, dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

 

Panie Dyrektorze,  które drogi wojewódzkie może Pan już dziś polecić kibicom, wybierającym się na Euro 2012 i dlaczego warto z tych połączeń skorzystać?

Trudno nam konkurować z drogami krajowymi, nie mówiąc o autostradach lub drogach ekspresowych.  Jednak po modernizacji DW nr 247 i 241 z

DWnr247-Kcynia
DW nr 247 - Kcynia

Szubina przez Kcynię do granicy województwa powstała dla wielu kierowców ciekawa alternatywa dojazdu z zachodniej części województwa kujawsko-pomorskiego do Poznania. Także sąsiedni ZDW w Poznaniu na dalszym odcinku tej trasy wybudował obwodnicę Wągrowca, w czerwcu gotowa ma być obwodnica Murowanej Gośliny na DW nr 196. Ta trasa jest o 2 kilometry krótsza niż DK nr 5 przez Gniezno. Jej pokonanie zajmuje natomiast  nieco więcej czasu, ale komfort jazdy przy mniejszym natężeniu ruchu jest znacznie większy. To wpływa także na bezpieczeństwo. W przypadku trasy na Gdańsk trudno nam wskazywać jakąkolwiek alternatywę dla autostrady A1 lub DK nr 91. Drogi wojewódzkie prowadzące z naszego województwa w kierunku Trójmiasta są zdecydowanie dłuższe, a czas przejazdu nimi zajmuje znacznie więcej czasu.  


Na czym polegała modernizacja dróg i z jakich środków udało się pokryć koszty tych inwestycji?

DWnr247-Szubin-Wyspa b
DW nr 247 - Szubin

W przypadku DW nr 241 oraz DW nr 247 modernizacja polegała na nie tylko na ułożeniu nowych warstw wiążących i ścieralnych. Na terenach zurbanizowanych dobudowaliśmy chodniki, dodatkowe przejścia dla pieszych.  Wzdłuż dróg ustawiliśmy nowe oznakowanie pionowe, zadbaliśmy też o trwałe oznakowanie poziome. Wprowadziliśmy poza tym  elementy uspokojenia ruchu. To przede wszystkim azyle dla pieszych i wysepki spowalniające ruch. By poprawić bezpieczeństwo i upłynnić zainwestowaliśmy  również w zatoki autobusowe. Ciekawostką jest fakt, że w czasie prac udało nam się odkryć przy DW nr 247 XIX – wieczny kamienny drogowskaz. Został on ponownie osadzony pomiędzy Szubinem i Kcynią.  Obie drogi udało nam się przebudować dzięki zapewnieniu przez zarząd województwa środków unijnych rozdysponowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Przebudowa DW nr 247 Szubin-Kcynia kosztowała nas w sumie 35 mln zł, a DW nr 241 Sepólno- Nakło- Kcynia- granica województwa 65 mln zł. Wkład własny stanowił 25 procent wartości inwestycji.

 

Przejazdy kibiców Euro przez województwo z pewnością zwiększą ruch na drogach. Czy władze województwa czynią jakieś starania, by kierowcy mogli podróżować nie tylko komfortowo ale również bezpiecznie?

W  ZDW powstał zespół mający za zadanie współpracę z Wojewodą i innymi służbami odpowiedzialnymi za przebieg i bezpieczeństwo w czasie mistrzostw. Generalnie zrobiliśmy to co możliwe, by ta trasa była bezpieczna. W czasie mistrzostw nie będziemy przy tych drogach prowadzić też jakichkolwiek prac utrzymaniowych utrudniających ruch. 

Zakończy się Euro 2012, ale inwestycyjne ZDW będą realizowane. Jakie priorytetowe zadania zaplanowano na drogach wojewódzkich na najbliższe miesiące? 

W najbliższych miesiącach zamierzamy rozpocząć kolejne prace na DW nr 223 w Białych Błotach pod Bydgoszczą. Czekamy już tylko na oddanie nam przez projektanta kompletu dokumentacji i pozwoleń. W ciągu 2 lat chcielibyśmy dobudować tam drugą jezdnię na odcinku poza obszarem zabudowanym i przebudować skrzyżowanie z ulicą Czerską.  W pierwszej połowie przyszłego roku powinniśmy  dysponować dokumentacją projektową dla DW nr 251 Żnin-granica województwa, DW nr 255 Pakość- Strzelno, DW nr 265 Brześć – Kowal, DW nr 559 Lipno – granica województwa. W projektowaniu są także odcinki DW nr 240 Świecie-Tuchola i DW nr 241 Tuchola-Sępólno Krajeńskie i DW nr 254 Brzoza-Wylatowo. Priorytetem jest jednak DW nr 548, która prowadzi do węzła autostradowego w Lisewie, a jej obecny stan nie pozwala na to, by korzystały z niej pojazdy o masie powyżej 15 ton.

Dziękuję bardzo za rozmowę.                                          

Rozmawiała: Anna Rogalińska

Źródło zdjęć: Michał Sitarek, ZDW w Bydgoszczy