Jak województwo kujawsko-pomorskie modernizuje drogi...

włącz . Opublikowano w Zarządzanie drogami


SAM 1370Droga wojewódzka nr 560 - już po modernizacji. Zakończyła się przebudowa trasy z Brodnicy przez Rypin w kierunku Sierpca. Inwestycja kosztowała 48,5 mln złotych. Można ją było przeprowadzić dzięki funduszom RPO Województwa Kujawsko -Pomorskiego.

O modernizacji ważnej dla regionu drogi rozmawiamy z Piotrem Jaworskim, naczelnikiem Wydziału Inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

Na czym polegała  modernizacja drogi wojewódzkiej nr 560 ?

W ramach modernizacji DW nr 560 na drodze położyliśmy nie tylko nowe warstwy asfaltu. Wykonawca wbudował w jezdnię  także specjalną siatkę poliwęglanową, która wzmocniła istniejącą konstrukcję jezdni. Na terenach zurbanizowanych zbudowaliśmy między innymi chodniki i dodatkowe przejścia dla pieszych. Wzdłuż całej drogi ustawiono nowe oznakowanie pionowe i wykonano oznakowanie poziome z trwałego „termoplastu”. Wprowadzano też elementy uspokojenia ruchu. To przede wszystkim azyle, umożliwiające pieszym dwuetapowe pokonywanie jezdni oraz wysepki, wymuszające zredukowanie prędkości przed wjazdem na teren zabudowany. Poza tym - aby poprawić bezpieczeństwo i płynność  ruchu - dobudowaliśmy zatoki autobusowe.

Jakie są najciekawsze rozwiązania zastosowane podczas modernizacji drogi i jaką rolę pełnią w organizacji ruchu?

Najciekawszym elementem zmodernizowanej drogi jest rondo turbinowe w Rypinie. Nie jest to klasyczna turbina, ale działa na podobnej zasadzie. Kierowca wjeżdżając na rondo tylko raz ustępuje pierwszeństwa. Na samym rondzie  potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. To sprawia, że tego typu skrzyżowania są bardziej bezpieczne, a poza  tym gwarantują większą płynność ruchu. Po roku od zakończenia prac możemy powiedzieć, że to rozwiązanie w tym miejscu bardzo dobrze się sprawdziło. 

SAM 1378
DW nr 560 oddano uroczyście do eksploatacji w miejscowości Dylewo pod Rypinem. Marszałek Województwa Kujawsko- Pomorskiego, Piotr Całbecki symbolicznie usunął znak, ostrzegający kierowców przed wybojami i ograniczeniem prędkości. 

W jakim stopniu modernizacja drogi wojewódzkiej nr 560  usprawnieni ruch  i  poprawi bezpieczeństwo komunikacji w regionie?

Przede wszystkim znacznie skrócił się czas przejazdu pomiędzy Brodnicą, Rypinem i Sierpcem. Droga ma duże znaczenie dla całej północno-wschodniej części województwa. Stanowi łącznik pomiędzy drogą DK nr 10 i DK nr 15. Część kierowców odcinek tej drogi oraz DW nr 534, która została również zmodernizowana wykorzystuje jako alternatywny dojazd w kierunku Grudziądza. Bezpieczeństwo też uległo znacznej poprawie. Na drodze przed modernizacją występowały koleiny, ruch pieszych także w większych miejscowościach odbywał się po jezdni. Poza tym wcześniejsze parametry łuków nie spełniały aktualnych norm. To wszystko pozwala sądzić, że w najbliższym czasie liczba wypadków i  innych zdarzeń drogowych znacząco spadnie.

Jakie drogi wojewódzkie są nadal modernizowane i kiedy planowane jest zakończenie prac ?  

W tej chwili kończy się także modernizacja DW nr 252, która łączy Włocławek z Inowrocławiem. To także alternatywna trasa dla kierowców korzystający z DK nr 62. Prace trwają tam na 25-kilometrowym odcinku z Zakrzewa do Włocławka. Potrwają do końca września. Liczymy się jednak z tym, że krótki kilometrowy fragment przy węźle autostradowym w Brzeziu  zostanie zrealizowany do końca roku. Powstanie tam między innymi rondo, umożliwiające wjazd i zjazd na łącznicę, prowadzącą do autostrady. Ta część robót leży po stronie firm budujących autostradę.

Dziękuję bardzo za rozmowę.                                   

Rozmawiała:  Anna  Rogalińska   

Źródło zdjęć i informacji: ZDW w Bydgoszczy