Jak zmagano się z Ksawerym na drogach wojewódzkich kujawsko-pomorskiego?

włącz . Opublikowano w Zarządzanie drogami

M Kielnikfot. ZDW w Bydgoszczy

O utrudnieniach na sieci dróg wojewódzkich woj. kujawsko - pomorskiego po opadach śniegu i ataku huraganowych wiatrów rozmawiamy z Mirosławem Kielnikiem, dyrektorem ZDW w Bydgoszczy.

Panie Dyrektorze, nagły atak huraganu Ksawery pozmieniał drogowcom plany walki zimą. Dla woj. kujawsko- pomorskiego IMiGW ogłosił 6 grudnia br. ostrzeżenie 2 stopnia o bardzo silnym wietrze. I ... stało się. Na drogach wiało, sypało śniegiem, tworzyły się zaspy, których nie nadążano usuwać. Jaki sprzęt i jakie środki do odśnieżania  zostały wprowadzone na zarządzanych przez ZDW w Bydgoszczy drogach wojewódzkich przy zmaganiach ze skutkami zimowego natarcia Ksawerego?

W newralgicznym momencie na naszych drogach w sobotę jednocześnie pracowało ponad 50 jednostek. Większość z nich zaangażowana była w rejonie Inowrocławia, gdzie również opad śniegu był najbardziej intesywny. To tam zmagaliśmy się z największymi problemami. Zator, który powstał na przecięciu się trzech dróg krajowych (DK nr 15, DK nr 25 i DK nr 62) w Strzelnie skutkował tym, że wielu kierowców pojazdów ciężarowych próbowało go ominąć drogami niższej kategorii. W ten sposób nasze drogi nr 255-Strzelno-Pakość, DW nr 254 Mogilno – Barcin oraz DW nr 412 zaczęły przyjmować coraz większy ruch, w tym ciężarowy. Wystarczyła drobna kolizja lub wpadnięcie tira w poślizg, co przy porywistym wietrze było bardzo prawdopodobne, aby nasze stosunkowo wąskie drogi, na których dopiero planujemy modernizację blokowały się. Zaskakujące było to, że cześć pojazdów ciężarowych nie miała zimowych opon. Warto podkreślić, że żaden pojazd osobowy nie zablokował naszej drogi. W akcji udrażniania wojewódzkich tras uczestniczył oprócz typowego sprzętu zimowego utrzymania jak pługi, piaskarki i polewaczki, także tuzin ładowarek.

ZDW Bydg 07-12 zima 412 050Panie Dyrektorze, taka „sytuacja specjalna” wymagała szczególnej koordynacji i mobilizacji działań. Jak wyglądały procedury pracy ZDW? Jakie służby współpracowały z drogowcami w walce z szalejącym Ksawerym? 

W Strzelnie powołano sztab kryzysowy. Kluczowe było przywrócenie przejezdności na drogach krajowych. To nastąpiło w sobotę około godziny 17. Pracowaliśmy nad tym nie tylko wspólnie z GDDKiA. Bardzo ważną rolę w całej akcji pełniła także straż pożarna oraz policja. Staraliśmy się na bieżąco informować media oraz kierowców o aktualnej sytuacji na drogach. W przypadku tego typu zdarzeń zasadne byłoby w przyszłości już na wstępie rozważyć decyzję o zakazie ruchu dla pojazdów ciężarowych. Pojazdy ciężarowe blokujące drogi w tak ekstremalnych warunkach, stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa innych podróżnych. 

7 grudnia br. co mniej więcej  dwie godziny -  na stronie ZDW w Bydgoszczy i za pośrednictwem mediów - kierowane były do kierowców komunikaty o zmieniających się warunkach pogodowych. Na jakich odcinkach sieci drogowej sytuacja była najbardziej dynamiczna? Gdzie najtrudniej było utrzymać przejezdności dróg ?

ZDW Bydg 07-12 zima 412 053Najbardziej dynamiczna sytuacja panowała na DW nr 255, która prowadzi do Strzelna. Tą trasą wiele ciężarówek próbowało się wydostać z tej miejscowości. Niestety kierowcy nie bardzo zdawali sobie sprawę, że prowadzio ona przez pagórkowaty teren i jest utrzymana w IV standardzie utrzymania – zdecydowanie niższym niż drogi krajowe. Dodatkowo specyfiką tej trasy jest tworzenie się tam wyjątkowo szybko śnieżnych zasp. Wiatr nieustanie nawiewa śnieg  z przyległych do drogi pól. Na to byliśmy przygotowani. Jednak problemy pojawiały się w momecie, gdy na trasę ruszyły tiry ze Strzelna. Gdy jeden pojazd zjechał z trasy lub porywisty wiatr zepchnął ciężarówkę z korpusu drogi, trasa ulegała zablokowaniu. Kilka razy udało się udrożnić tę trasę, a już po kilkunastu minutach znów była ona zablokowana przez ciężarówki. Dużo wysiłku włożyliśmy w utrzymanie przejezdności na DW nr 254 pomiędzy Barcinem i Mogilnem. Dochodziło tam do krótkich przerw, ale dzięki zaangażowaniu pracowników przerwy w ruchu były stosunkowo krótkie.  W nocy z piątku na sobotę mimo kierowania całego ruchu tranzytowego Bydgoszcz-Poznań na drogi wojewódzkie nie notowaliśmy większych utrudnień na wojewódzich drogach pomiędzy Brzozą, Łabiszynem i Żninem (DW nr 254 +DW nr 253 + DW nr 251).

ZDW Bydg 07-12 zima 412 055Czy w skutek huraganowych wiatrów powstały poważniejsze zniszczenia na drogach a zatem, czy kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami w podróżowaniu województwie?

Na razie za wcześnie na rzetelną odpowiedź. DW nr 255 rzeczywiście przyjęła na siebie znacznie większy ruch pojazdów ciężarowych. Tymczasem jej podbudowa od kilku lat sprawia nam kłopoty. Mamy przygotowaną dokumentację niezbędną do rozpoczęcia modernizacji tej trasy. 

Przed nami ... zima. Czy po zmaganiach ze skutkami działań Ksawerego środki na zimowe utrzymanie będą wystarczające, by przez kolejne miesiące skutecznie walczyć na drogach kujawsko- pomorskiego ze śniegiem i lodem?

W budżecie województwa są zawsze zabezpieczone pieniądze na ten cel. Jeśli zmagamy się z większymi kosztami akcji „Zima” to odczuwamy to zazwyczaj z końcem I kwartału. Wówczas podejmujemy niezbędne przesunięcia by kontynuować łagodzenie skutków zimy. Za każdym razem staramy się to właśnie podkreślać. Załamanie pogody to żywioł. Możemy ograniczać negatywne skutki opadów, zamieci, ale nie jesteśmy zawsze w stanie całkowicie im zapobiec.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Rozmawiała: Anna Rogalińska

 

Autor zdjęć: Mirosław Sempka

Źródło Zdjęć: ZDW w Bydgoszczy