O zakończonych inwestycjach, innowacyjnych rozwiązaniach i zadaniach do zrealizowania w 2016 roku na drogach wojewódzkich woj. kujawsko-pomorskiego.

włącz . Opublikowano w Zarządzanie drogami

 

M Kielnik Autor zdjęcia: Michał Sitarek
Źródło: ZDW Bydgoszcz

Panie Dyrektorze, które zadania zrealizowane w minionym roku przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy uważa Pan za najważniejsze?

W minionym roku skupiliśmy się na inwestycjach, które zamykały nasze wcześniejsze, duże przedsięwzięcia finansowane ze środków europejskich. Największym zadaniem była przebudowa ponad 6-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 241 z Mroczy (powiat nakielski) w kierunku Więcborka. Zadanie wraz z przebudową mostu na Rokitce kosztowało 9 mln zł. Wcześniej przebudowaliśmy ponad 23 kilometry tej trasy. Kolejną ważną inwestycją była modernizacja 5-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 251 z Barcina (powiat żniński) do Pturka. W ramach tego zadania na terenie miejscowości Barcin i Knieja dobudowano ścieżkę rowerową, zadbano też o kanalizację deszczową. Koszt przebudowy to 8 mln zł. W ten sposób prawie cały ciąg komunikacyjny, łączący Żnin, Inowrocław i Włocławek jest już zmodernizowany. Latem otwarty dla ruchu został zmodernizowany kosztem 6 mln złotych most na Drwęcy w Brodnicy. Wytyczono na nim szerokie chodniki, zadbano o bariery i cichą nawierzchnię, ograniczającą hałas. Wyposażyliśmy obiekt w półki dla jaskółek, a woda z opadów trafia do kanalizacji. Zamyka to przebudowę DW nr 560 z Brodnicy do Sierpca, która zakończyła się w 2011 roku.

 

 

 

zdw bydgoszcz 012016 2Źródło: ZDW Bydgoszcz

Jakie inwestycje usprawniły komunikację w regionie, a jakie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego?

Ważnym przedsięwzięciem była budowa trzech rond w Nakle, Wąbrzeźnie i Sędzinie (powiat aleksandrowski). Pozwoliły one poprawić bezpieczeństwo na ruchliwych skrzyżowaniach. Poza tym rondo w Nakle zapewniło płynne połączenie z nową obwodnicą. Te trzy zadania kosztowały blisko 9 mln zł. Wyposażyliśmy też kilka przejść dla pieszych w nowoczesne systemy, poprawiające widoczność pieszych lub sygnalizacje świetlne. Część zadań zrealizowaliśmy przy współpracy z firmą PZU w ramach jej akcji „Stop wariatom drogowym”. W porozumieniu z lokalnymi samorządami. kontynuowaliśmy również budowę chodników.

Jakie innowacyjne rozwiązania i technologie wykorzystano podczas realizacji inwestycji na drogach wojewódzkich kujawsko-pomorskiego?

Zdecydowaliśmy się na pilotażowe wykorzystanie technologii betonu wałowanego. W ten sposób twardą nawierzchnię zyskała część drogi wojewódzkiej nr 272 w powiecie świeckim. Jesienią na Kujawach i Pomorzu zaczął też działać elektroniczny system ewidencji dróg. Dzięki niemu drogowcy mogą dokładnie monitorować pracę sprzętu zimowego utrzymania. Powstała też baza danych z wszystkimi informacjami na temat stanu prawnego dróg, organizacji ruchu, wykonywanych prac, dokumentacji projektowych. System kamer i stacji pogodowych pozwala sprawniej koordynować akcję „Zima”.Skorzystali także kierowcy. Na drogach pojawiły się stacje pogodowe oraz znaki zmiennej treści, informujące o zamknięciach na drodze nr 250, która przecina wojskowy poligon. Powstała też strona internetowa http://geoportal.zdw-bydgoszcz.pl/, gdzie kierowcy mogą zapoznać się z aktualną sytuacją na drogach.

M Kielnik

Co będzie priorytetem w planie zadań , jakie czekają Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy w 2016 roku?

Priorytetem jest kontynuowanie przygotowań do rozpoczęcia dużych zadań, związanych z przebudową kolejnych dróg wojewódzkich w oparciu o środki z nowej perspektywy unijnej. W ubiegłym roku otrzymaliśmy zezwolenie na realizację inwestycji drogowych dla pięciu dróg. Wśród nich są: DW nr 548 ,łącząca powiaty chełmiński i wąbrzeski z węzłem na autostradzie A1 w Lisewie, kolejny odcinek DW nr 251 od Żnina w kierunku granicy województwa, DW nr 559 z Lipna w kierunku Płocka, DW nr 241 z Tucholi do Świecia i DW nr 255 z Pakości do Strzelna. Rozpoczęły się też wypłaty pierwszych odszkodowań dla właścicieli gruntów. Te procedury będą kontynuowane w tym roku. Poza tym będziemy przygotowywać się do ogłoszenia przetargów budowlanych. Warto podkreślić, że rozmawiamy też z samorządami oraz jednostkami reprezentującymi Skarb Państwa (na przykład z Lasami Państwowymi, Agencją Nieruchomości Rolnych czy spółkami kolejowymi) na temat nieodpłatnego przekazywania nieruchomości na poszerzenie pasa drogowego. Umożliwiła to nowelizacja „specustaw” z sierpnia 2015 roku. Pozwoli to jeszcze bardziej zoptymalizować koszty zadań. Na uruchomienie tych zadań w budżecie zarezerwowano wstępnie ponad 100 mln zł. Opracowujemy też plan kolejnych odnów i remontów na naszej sieci.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Rozmawiała: Anna Rogalińska