O Dniach Betonu w Niemczech i współpracy FGSV z PKD

włącz . Opublikowano w Targi, szkolenia, konferencje, spotkania drogowców

Rohleder 2020 1.jpgdr inż. Michael Rohleder, Dyrektor Zarządzający FGSV
Zdjęcie: ViaExpert

W położonym w niemieckim landzie Bawaria Aschaffenburgu odbyła się konferencja Dni Betonu poświęcona utrzymaniu i rozbudowie niemieckiej sieci dróg betonowych. Tematyka dotycząca rozwoju dróg w technologii cieszy się obecnie dużym zainteresowaniem – m.in. z powodu dynamicznego wzrostu ruchu samochodowego. Średni ruch dobowy na drogach międzynarodowych wzrósł w ciągu ostatnich dziesięciu lat aż dwukrotnie. Niemieckie doświadczenia związane z wykonawstwem dróg o nawierzchniach z betonu cementowego są duże: zgodnie z danymi niemieckimi ok. 25% – 30 % autostrad w tym kraju to właśnie drogi betonowe.

Dni Betonu w Aschaffenburgu były jednym z ważniejszych wydarzeń zorganizowanych w minionym roku przez Niemieckie Stowarzyszenie Badawcze Drogownictwa i Inżynierii Ruchu — Forschungsgesellschaft für Straßen - und Verkehrswesen (FGSV). W Dniach Betonu uczestniczyli także eksperci z Polski. Za jedną z ciekawszych prelekcji uznano referat, który przedstawił Igor Ruttmar z TPA. Tematem prezentacji był wybudowany na autostradzie A1 na południe od Częstochowy odcinek z betonu zbrojonego kompozytami. Zastosowane tam rozwiązanie jest eksperymentem na skalę międzynarodową.

O Dniach Betonu oraz współpracy FGSV z Polskim Kongresem Drogowym (PKD) rozmawiamy z dr inż. Michaelem Rohlederem, dyrektorem zarządzającym Niemieckim Stowarzyszeniem Badawczym Drogownictwa i Inżynierii Ruchu — Forschungsgesellschaft für Straßen - und Verkehrswesen (FGSV).

Panie dyrektorze, jakim zagadnieniom ważnym z punktu widzenia rozwoju sieci dróg betonowych poświecone były referaty zaprezentowane podczas Dni Betonu w Aschaffenburgu?

Staraliśmy się, by podczas konferencji powstał tematyczny most, łączący przeszłość dróg betonowych z ich przyszłością. Początkiem tego „mostu” jest to, co udało nam się osiągnąć w ostatnich dziesięcioleciach w zachodnich i wschodnich regionach Niemiec w dziedzinie utrzymania, technologii budowy nawierzchni dróg betonowych oraz rozbudowy sieci betonowych dróg i mostów. Przecież jeśli chcemy uczyć się i rozwijać nie możemy zapomnieć o tym, co już mamy. To jest baza do prowadzenia dalszych badań i doświadczeń - do tworzenia nowych technologii i rozwiązań, szukania nowych możliwości w dziedzinie budowy dróg betonowych. Dlatego właśnie w programie konferencji w Aschaffenburgu staraliśmy się łączyć przyszłość z przeszłością dróg betonowych. Chcieliśmy pokazywać jak przydatne w procesie budowy dróg betonowych są standardy opracowane przez FGSV. Koncentrowaliśmy się nie na nowych standardach, ale na tych już istniejących, sprawdzonych, wykorzystywanych w praktyce.

Jeden z istotniejszych z punktu widzenia tematyki konferencji referatów dotyczył projektu, który jest realizowany w Polsce. Zaprezentował go Igor Ruttmar, prezes TPA w Polsce, który omówił doświadczenia z utworzonego na autostradzie A1 na południe od Częstochowy eksperymentalnego odcinka z betonu zbrojonego prętami ciągłymi z włókna szklanego połączonego z polimerami. Co sadzi Pan o tym projekcie?

Osobiście uważam, że to bardzo ciekawy projekt. Nie tylko dla uczestników z Niemiec. Do Aschaffenburga przyjechali specjaliści z 10 krajów Europy, których na pewno on również zainteresował. Zazwyczaj do zbrojenia betonowych dróg używane są pręty ze stali. Sięgnięcie po innowacyjne elementy jest ciekawym rozwiązaniem. Z całą pewnością takie pręty są lżejsze i bardziej elastyczne od stalowych. Interesujących aspektów stosowania tego typu zbrojeń jest zresztą więcej. Co istotne - my takich rozwiązań w Niemczech jak dotąd nie stosowaliśmy. Dobrze więc je poznać. Uważam poza tym, że ten projekt jest bardzo dobrym przykładem łączenia niemieckiej i polskiej wiedzy oraz doświadczeń. Podstawą do realizacji projektu była wiedza ekspertów niemieckich. Efekty jej wdrożenia są więc dla nas niezwykle interesujące.

Polski Kongres Drogowy od lat współpracuje z ekspertami Niemieckiego Stowarzyszenia Badawczego Drogownictwa i Inżynierii Ruchu — Forschungsgesellschaft für Straßen - und Verkehrswesen (FGSV). Jak Pana zdaniem układa się obecnie współpraca między obu stowarzyszeniami?

Zawsze dobrze oceniałem współpracę naszych stowarzyszeń, ponieważ zawsze była to owocna współpraca. Ostatnio wiele dobrego dzieje się w Polskim Kongresie Drogowym. Mam na myśli jego strukturę, formy działania - organizowanie ważnych i ciekawych wydarzeń takich, jak konferencje czy warsztaty. Bardzo sprawny i dynamiczny jest zespół osób działających w PKD. Jednym słowem w pracach Polskiego Kongresu Drogowego dzieje się na prawdę wiele dobrego. My w FGSV tak właśnie postrzegamy zmiany, jakie tam zachodzą. Bardziej niż kiedykolwiek PKD jest dziś dla FGSV dobrym partnerem, co bardzo dobrze wróży naszej przyszłej współpracy.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Rozmawiała: Anna Rogalińska