Aktywny układ kierowniczy w samochodach ciężarowych Volvo

włącz . Opublikowano w ViaAuto - Pojazd Droga Środowisko

brd_1 Aktywny Układ Kierowniczy Volvo - nowatorski układ kierowniczy opracowany przez Volvo Trucks - znacząco zwiększa precyzję kierowania i stabilność pojazdu w każdych warunkach jazdy. Zasadniczym jego elementem jest silnik elektryczny sterowany sygnałami elektronicznymi z częstotliwością aż 2000 razy na sekundę. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo pozwala wyjątkowo precyzyjnie i łatwo kontrolować tor jazdy podczas cofania.

Układ ten bazuje na konwencjonalnym układzie z przekładnią kierowniczą połączoną wałem z kołem kierownicy, w operowaniu którym pomaga kierowcy standardowy hydrauliczny układ wspomagania. W rozwiązaniu Volvo układ ten został rozbudowany o silnik elektryczny, sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zwiększa siłę wspomagania, podczas gdy przy szybszej jeździe automatycznie kompensuje wszelkie zakłócenia przekazywane na koło kierownicy, będące skutkiem działania m.in. bocznego wiatru czy nierówności w nawierzchni drogi.

 

Przy małej prędkości Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zmniejsza siłę wymaganą na kole kierownicy niemal do zera i ułatwia manewrowanie pojazdem. Ponadto, silnik elektryczny automatycznie kompensuje wszelkie zakłócenia przekazywane na koło kierownicy, będące skutkiem działania m.in. bocznego wiatru czy nierówności w nawierzchni drogi. W rezultacie, kierowca nie musi dokonywać ciągłych korekt toru jazdy.

Co więcej, jeżeli kierowca zwolni koło kierownicy, Aktywny Układ Kierowniczy Volvo automatycznie ustawia je w pozycji wyjściowej, co jeszcze bardziej zmniejsza wysiłek kierowcy. Możliwości nowego układu kierowniczego są użyteczne zwłaszcza w sytuacjach wymagających intensywnego operowania kołem kierownicy, np. cofanie na ograniczonej przestrzeni lub na nierównym podłożu. Podczas cofania konwencjonalnym samochodem ciężarowym z przyczepą mały ruch kołem kierownicy może spowodować znaczną zmianę toru jazdy, a kierowca musi wkładać w manewrowanie sporo wysiłku. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo ułatwia utrzymywanie prostoliniowego toru jazdy i pozwala o wiele bardziej precyzyjnie kontrolować ruch samochodu ciężarowego.

Źródło: Informacja prasowa Volvo Auto Polska