Doświadczenia firmy Nissan w segmencie samochodów elektrycznych wykorzystane w systemie ostrzegania pieszych eVADER

włącz . Opublikowano w ViaAuto - Pojazd Droga Środowisko

Doświadczenia firmy Nissan w segmencie samochodów elektrycznych wykorzystane w systemie ostrzegania pieszych eVADER.

•Nissan potwierdza swoje kompetencje jako producent samochodów elektrycznych, uczestnicząc w finansowanym przez Unię Europejską projekcie eVADER

•Kompleksowa koncepcja zastosowana w Nissanie LEAF dowodzi potencjału dźwiękowego systemu ostrzegania nowej generacji do samochodów elektrycznych

•System rozwiązuje problem zagrożeń związanych z niemal bezgłośną jazdą samochodów elektrycznych przy jednoczesnym ograniczeniu zanieczyszczenia hałasem

Nissan, działając w ramach inicjatywy rozwijania systemów wykrywania przez pieszych obecności samochodów elektrycznych, jest jednym z liderów realizowanego na zlecenie Komisji Europejskiej projektu eVADER, którego celem jest opracowanie pionierskiego systemu dźwiękowego ostrzegania pieszych.

Nissan, wraz z 10 innymi uczestnikami konsorcjum, pracuje nad nową generacją technologii ostrzegania pieszych, która umożliwiałaby wysyłanie skutecznych i ukierunkowanych sygnałów dźwiękowych informujących pieszych i innych szczególnie chronionych uczestników ruchu drogowego o obecności i zbliżaniu się samochodu elektrycznego, przy minimalnym wpływie na wzrost zanieczyszczenia hałasem.

Technologia ostrzegania pieszych jest obecnie popularnym tematem, rosnąca sprzedaż samochodów elektrycznych wywołuje bowiem dyskusje o dobrych i złych stronach charakterystycznej dla aut elektrycznych niemal bezgłośnej jazdy. Bez wątpienia minimalny poziom hałasu jest ogromną zaletą i skutecznym sposobem na znaczną redukcję zanieczyszczenia hałasem.

Jako jeden z czołowych producentów na rynku samochodów elektrycznych i jednocześnie twórca systemu dźwiękowego ostrzegania pieszych przed zbliżającym się pojazdem, montowanego standardowo we wszystkich elektrycznych Nissanach, japońska firma traktuje badania w tej dziedzinie priorytetowo.

David Quinn, szef projektu eVADER w firmie Nissan, powiedział: „Bezpieczeństwo pieszych jest dla Nissana sprawą najwyższej wagi, dlatego w naszych samochodach elektrycznych już instalujemy system ostrzegania pieszych, który ma zapobiegać wypadkom z ich udziałem. Jako lider rynku samochodów elektrycznych chętnie udostępniamy nasze bogate doświadczenie dla potrzeb projektów służących dalszemu postępowi w tej dziedzinie. Naszym celem jest osiągnięcie równowagi między wykrywalnością obecności samochodu autrzymaniem ograniczenia emisji hałasu, czyli jednego z największych atutów naszych samochodów elektrycznych".

Nissan odegrał pionierską rolę we wprowadzaniu technologii samochodów elektrycznych na masowy rynek. W 2010 roku firma zrewolucjonizowała światową motoryzację, rozpoczynając sprzedaż modelu LEAF - pierwszego produkowanego masowo, w pełni elektrycznego samochodu oferowanego na rynkach całego świata. Pozostaje on najlepiej sprzedającym się autem z napędem elektrycznym w historii.

Jako jeden z głównych partnerów projektu eVADER - którego realizacja trwała 3 lata - Nissan wykorzystał swoją wiedzę i doświadczenie w dziedzinie samochodów elektrycznych do zintegrowania w pojeździe demonstracyjnym różnych technologii, swoich oraz dostarczonych przez pozostałych uczestników konsorcjum. Dźwięki emitowane przez ten system są wyraźnie słyszalne, a jednocześnie w możliwie niewielkim stopniu zwiększają ogólny poziom hałasu otoczenia.

Ostrzeżenie dźwiękowe może być emitowane kierunkowo w stronę pieszego, a przy tym postarano się, aby było jak najmniej przykre w odbiorze. Dźwięki przypominające wycie syreny wykluczono już na wstępnym etapie jako irytujące, zbyt głośne, a niekiedy wręcz wywołujące zdenerwowanie u innych uczestników ruchu.

W ostatecznej wersji systemu zastosowano kamerę wbudowaną w przednią szybę, która jest zaprogramowana na rozpoznawanie pieszych, rowerzystów i innych użytkowników drogi. Z chwilą wykrycia takiego obiektu sześć głośników wysyła w jego kierunku dźwięk ostrzegający o obecności samochodu elektrycznego. Dźwięk ten jest mimo wszystko do 5 decybeli cichszy od hałasu emitowanego przez tradycyjny samochód z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym.

Na potrzeby testów w środowisku rzeczywistym system ten został zamontowany w modelu Nissan LEAF. Tak wyposażony egzemplarz elektrycznego Nissana wykorzystano do prezentacji gotowego systemu ostrzegania w trakcie zorganizowanego w grudniu 2014 roku w Barcelonie wydarzenia podsumowującego wyniki projektu. Co warte podkreślenia, jego efekty spotkały się z pozytywną opinią społeczności osób niewidomych i niedowidzących.

Wyniki badań oraz wnioski z projektu stanowią bezcenny materiał referencyjny do przyszłych badań w tej dziedzinie oraz najprawdopodobniej zostaną wykorzystane w pracach nad przyszłymi europejskimi aktami prawnymi dotyczącymi dźwiękowych systemów ostrzegania pieszych przed pojazdami elektrycznymi.

Uczestnicy konsorcjum eVADER:

Applus IDIADA

SzM, TU Darmstadt

LMS International

Österreichisches Forschungs- & Prüfzentrum Arsenal Ges.m.b.H. (AIT Mobility)

TNO

INSA Lyon

Nissan Motoring Manufacturing UK Ltd.

Renault

PSA Peugeot Citroёn

CONTINENTAL Automotive France SAS (CAF)

Europejska Unia Niewidomych (EBU)

Nissan w Europie

Nissan posiada jedną z najbardziej kompleksowych ofert w Europie spośród producentów samochodów pochodzących z innych kontynentów. Firma zatrudnia ponad 17 600 osób w ramach swoich lokalnych działań w zakresie projektowania, badań i rozwoju, produkcji, logistyki oraz sprzedaży i marketingu. W ubiegłym roku kalendarzowym w zakładach Nissana w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Rosji wyprodukowano ponad 675 000 samochodów, w tym wielokrotnie nagradzane crossovery, samochody małolitrażowe, samochody typu SUV, pojazdy użytkowe oraz samochody elektryczne, takie jak Nissan LEAF, który jest najpopularniejszym samochodem elektrycznym na świecie, a 96% klientów poleciłoby go swoim znajomym. Obecnie Nissan oferuje w Europie aż 23 zróżnicowane i innowacyjne modele pod markami Nissan i Datsun.

Źródło: Nissan Sales Central & Eastern Europe KFT Sp. z o.o.