Prototypy opon Goodyear i Nokian

on . Posted in ViaAuto - Pojazd Droga Środowisko

Ogumienie jest jednym z kluczowych elementów każdego pojazdu. Zapewnia kontakt z podłożem, przenoszenie ciężaru oraz sił napędu, hamowania i skrętu, a także podstawową amortyzację w czasie jazdy. Od chwili opatentowania opony jako produktu minęło już 168 lat i wciąż jest on udoskonalany.

Goodyear Dunlop Tires Europe zaprezentował na Targach Motoryzacyjnych w Genewie nową, koncepcyjną oponę, która ma poprawić właściwości jezdne samochodu na zakrętach i podczas hamowania, a także zwiększyć stabilność prowadzenia. Stanie się to możliwe dzięki bezpośredniemu połączeniu między mikroprocesorem wbudowanym w oponę a komputerem pokładowym samochodu.

System jest oparty na…

…niewymagającym zasilania bateryjnego mikroukładzie montowanym wewnątrz opony. Mikroprocesor przesyła informacje nt. ciśnienia i temperatury oraz dane identyfikacyjne opony do komputera pojazdu. Wykorzystując te informacje, centralny komputer samochodu jest w stanie automatycznie dostosować pracę algorytmów kontroli jazdy wzdłużnej i poprzecznej, co powinno przełożyć się na lepsze zachowanie na drodze. Usprawnienia polegają m.in. na skróceniu drogi hamowania podczas pracy systemu ABS i przyspieszeniu reakcji na wejście w zakręt. Do tego, spodziewana poprawa stabilności podczas skręcania oraz optymalizacja pracy systemów kontroli stabilności. A wszystko to w oparciu o informacje z opony.

- Współczesne zaawansowane systemy kontroli pojazdów potrafią z bardzo dobrym skutkiem wykorzystywać informacje o parametrach opon. Od dawna wiedzieliśmy, że mając te dane, moglibyśmy poprawić zachowanie pojazdu na drodze. Dziś prezentujemy pierwszy konkretny krok w kierunku przełożenia wielu użytecznych informacji otrzymywanych przez oponę na polepszenie ogólnej charakterystyki jazdy - to istotny krok naprzód, mówi Marc Engel, inżynier w firmie Goodyear Dunlop. Poprzez wprowadzanie danych z opony bezpośrednio do systemu, nowa technologia ma pomóc polepszyć ogólne właściwości jezdne samochodu, np. skrócić drogę hamowania podczas działania systemu ABS i zwiększyć stabilność dzięki bardziej precyzyjnemu działaniu systemu elektronicznej kontroli stabilności (ESC). Właściwości opon mogą być bardzo różne w zależności od ich typu, ciśnienia powietrza i temperatury. Kiedy pojazd otrzymuje informacje o tych, dynamicznie zmieniających się parametrach, jego systemy kontrolne mogą wziąć je pod uwagę i wykorzystać do poprawy ogólnej charakterystyki prowadzenia, dodaje M. Engel.

W nowej technologii mikroukład wbudowany jest w oponę, a nie umieszczany na obręczy. Oznacza to, że w układzie mogą zostać zapisane informacje o danej oponie. W odróżnieniu od systemów montowanych na trzpieniu zaworu, umieszczenie układu w oponie chroni go przed uszkodzeniami przy montażu. Konsument, który zmieni oponę na nową z wbudowanym układem, będzie mógł w dalszym ciągu korzystać z zalet nowego systemu. Goodyear Dunlop zainstalował nowy system w oponach Dunlop Sport Maxx RT, a obecnie testuje go pod kątem wprowadzenia na rynek. Na tym etapie prac nie jest jeszcze znany termin wprowadzenia opony do sprzedaży. System został opracowany we współpracy z Huf, światowym producentem zabezpieczeń mechanicznych i elektrycznych, systemów monitorowania ciśnienia w oponach i systemów telematyki dla branży motoryzacyjnej.

Z kolei firma Nokian Tyres…

…wprowadziła rewolucyjne rozwiązanie dla opon zimowych, które umożliwia kierowcy wysunięcie kolców i poprawę przyczepności opony za pomocą jednego przycisku. Kiedy kolce nie są potrzebne, wsuwają się z powrotem do opony. Ta technologia przedstawiona przez fińskiego producenta opon w 80-tą rocznicę powstania opon zimowych daje nam przedsmak tego, co czeka nas w przyszłości. Pomysł na połączenie w jednej oponie opcji z kolcami i bez pozwala kierowcy na dostosowanie się do zmieniających się warunków na drodze. Na suchych nawierzchniach i przy stabilnych warunkach zimowych nie używa się kolców, można natomiast wysunąć je na oblodzonej drodze.

Koncepcja ta wykorzystuje wzór bieżnika oraz rozwiązania konstrukcyjne niedawno wprowadzonych zimowych opon z kolcami Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Kolce we wszystkich czterech oponach wysuwają się i chowają w tym samym czasie. Kolec składa się z głównej części, która pozostaje na swoim miejscu, oraz ruchomej metalowej końcówki umieszczonej w środku.

- Ta nowa koncepcja stanowi niesamowite osiągnięcie technologiczne, które pewnego dnia może stać się rzeczywistością. Jako pionierzy na rynku opon zimowych chcemy pokazać, że połączenie opcji z kolcami i bez w jednej oponie jest możliwe, mówi Matti Morri, kierownik Serwisu Technicznego Klienta w Nokian Tyres.

Źródło: Informacja prasowa Goodyear Dunlop Tires Europe, Nokian Tyres